You are here

سنگسر.آی آر

نخستین و پربازدیدکننده ترین سایت شهرستان مهدیشهر

دوشنبه, 28 آبان 1397

مصاحبه با محمد علی یوسفیان دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان مهدیشهر

ایمیل پرینت PDF

 

 

 

 

 

عکاس : حمید پاکزادیان  

تحلیلی بر ماجرای حرمت شکنی در عزاداری امام حسین (ع) و چگونگی روند مصوبات شورای فرهنگ عمومی شهرستان  در اصلاح عزاداری سنتی مهدیشهر

در گفتگو با محمد علی یوسفیان دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان مهدیشهر

 اصلاحات صورت گرفته خواسته مردم و هيات ها بود

    * شورای فرهنگ عمومی شهرستان چيست و چه وظايفي دارد؟  

براي ساماندهي مسايل فرهنگي شهر و سياستگزاري در اين خصوص و اصلاح برخي نابساماني هاي فرهنگي، در سطح هر شهرستان  شورایی وجود دارد به نام شورای فرهنگ عمومی که ریاست آن با امام جمعه شهر و نائب رئیس آن فرماندار شهرستان مي باشد. دبیری این شورا نيز با رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان است

 

    * در جلسه شورای فرهنگ عمومی چه تصمیماتی برای بهتر برگزار شدن عزاداری در مهدی شهر اتخاذ شده بود ؟

در یکی از جلسات شورا در مورد آسیب شناسی و یافتن راه کارهایی مناسب برای اصلاح عزاداری در مهدي شهر پیشنهاداتی ارائه شد و تصمیم بر این شد که جلسه ویژه ای برای بررسی و رسیدگی به این موضوع تشکیل شود . که این جلسه در تاریخ 9/9/89 برگزار گردید . در این جلسه علاوه بر اعضای فرهنگ عمومی که حدود 17 نفر هستند  حدود 15 نفر هم از اعضای شورای هیئت های مذهبی و مسئولین هیئت های فعال شهر نیز حضور داشتند که با هم اندیشی و مشورت 3 مصوبه اصلی به تاييد رسيد.

اولین مصوبه مربوط به برگزاری نماز ظهر روز تاسوعا بود که شاید سالهای گذشته خیلی اهتمامی به برگزاری نماز ظهر تاسوعا وجود نداشت و این برای خیلی ها مسئله نگران کننده ای بود که به حمد ا.. نماز ظهر تاسوعاي امسال با همكاري خوب هيات هاي عزاداري و هيات امناهاي چند مكان مذهبي به نحو با شكوهي  اقامه گرديد .

دومین مصوبه شورای فرهنگ عمومی ساماندهی کردن قربانی ها در سطح شهر بود که به علت بحث بهداشتی و آلودگی هایی که از این حیث پیش می آمد و هم به لحاظ شرعی که باعث نجس شدن لباس عزاداران می شد تصمیم بر آن شد که در این خصوص نیز فرهنگ سازی شود و در چند جای مشخص قربانی انجام گیرد و یا ترجیحا قربانی ها جمع آوری شده و در کشتارگاه ذبح صورت گیرد .

سومین مصوبه این جلسه هم تغییر مسیرهای دسته روی بود و نکته مهمی که اینجا وجود دارد این است که در حقیقت پیشنهاد تغییر مسیر از طرف خود اعضای شورای هیئت های مذهبی حاضر در جلسه ارايه شد. در این جلسه مصوب شد که در این خصوص ی کارگروهی شکل گیرد تا مسیرهای جدیدی را برای دسته روی بررسی و تعیین کنند .

    * این کارگروه با حضور چه کسانی شکل گرفت و چه اقداماتی انجام شد ؟

مسئولیت این کارگروه بر عهده دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان واگذار شد و ما در جلسه ای که در تاریخ 13/9/89 برگزار کردیم و در آن اعضای شورای هیئت های مذهبی شهرستان ، نماینده شهردار ، رئیس سازمان تبلیغات اسلامي و حجت الاسلام والمسلمين سقائیان  حضور داشتند، با مد نظر قرار دادن 3 نکته مسیرهای جدید را مصوب نموديم. آن سه نکته ای که مد نظر قرار داشت این بود :

1-     اصول و ارزشهای اصلی برنامه عزاداری سنتی در مهدیشهر حفظ شود . یعنی اگر در مهدی شهر سنت بر این بوده که آغاز مراسم از حسینیه اعظم و پایان آن هم حسینیه اعظم باشد همین اتفاق بیافتد و همچنین سنت اینکه در صبح تاسوعا دستجات عزاداری به امامزاده قاسم بروند و در بعداز ظهر تاسوعا نیز به کوه تاسوعا بروند همچنان این سنت ها حفظ شود اما در خصوص اینکه از چه مسیری به این مکان ها برسیم باید یک سری اصلاحاتی انجام شود . در واقع ریشه عزاداری سنتی در مهدی شهر حفظ شود اما در روش های رسیدن به آن مقاصد کمی تغییر صورت گیرد .

2-     شکوه و عظمت عزاداری مردم مهدی شهر به جای کوچه در خیابان ها به نمایش در آید . یعنی ما جمعیت باشکوه مردم در عزاداری امام حسین (ع) را در کوچه ها محصور و پنهان نکنیم و در واقع این شعائر الهی در خیابان ها فریاد زده شود و به دیدگان همه برسد .

3-     سومین نکته ای که در این جلسه همه به آن اذعان داشتند این بود كه برخي اشكالاتي كه در مسیرها ی دسته روی وجود دارد اصلاح شود و با توجه به اینکه بر جمعیت شهر و بر تعداد هیئت ها نیز افزوده شده و در هنگام دسته روی اختلاط هایی  صورت مي گيرد رفع شود .

بر همین مبنا یک طرحی ارائه شد و اصلاحاتی انجام گرفت که این اصلاحات را خدمت حجت الاسلام والمسلمين بارانی رئیس شورای فرهنگ عمومی اعلام کردیم که ایشان هم با پانوشتی اصلاحات انجام گرفته را تایید نمودند .

·        آیا مصوبات این جلسه مورد توافق تمام مسئولین هیئت ها قرار گرفت ؟

بعد از اینکه در جلسه ذکر شده اصلاحاتی صورت گرفت برای هماهنگی های بیشتر بین هیئت ها ی عزاداری جلسه دیگری را در تاریخ 17/9/89 تشکیل دادیم که اکثریت هیئت های عزاداری مهدی شهر در این جلسه حضور داشتند . در این جلسه نیز بحث های مفصلی شد و 3 هیئت از جمله هیئت عزاداران حسینیه المهدی ، هیئت نخل و هیئت سینه زنی سنتی که در جلوی نخل حرکت می کنند صریحا اعلام کردند که در مسیرهای جدید نمی توانند حرکت کنند و دلایل خاص خودشان را داشتند و ما هم به دلایلشان احترام گذاشتیم اما بقیه هیئت ها مصوبات را پذیرفتند و با پیشنهاد خود آنها، دوباره 3 اصلاحیه دیگر پيشنهاد شد. و با اين اصلاحيه دو كوچه ديگر از مسير عزاداري حذف گرديد این اصلاحات جدید نیز مصوب شد و به امضای همه مسئولین هیئت ها به جز آن 3 هیئت ذکر شده که از مسیر قبلی حرکت می کردند رسید .

·        با توجه به اينكه اشاره كرديد اكثر هيات ها مسير جديد را پذيرفتند؛ آيا براي حركت چند هيات مخالف با مسير جديد در مسيرهاي تعيين شده اجباري صورت گرفت؟

خير. با توجه به این امر تصمیم گرفته شد بر مبنای اینکه اکثریت خواهان تغییر مسیر هستند شرایط را برای هر دو گروه مهیا کنیم و هر دو مسیر قبلی و جدید را باز نگه داریم تا هیئت هایی که خواهان حرکت در مسیرجدید بوده اند بتوانند از مسیر جدید و هیئت هایی هم که خواهان حرکت در مسیر گذشته بوده اند بتوانند از همان مسیر قبلی حرکت نمایند و هیچ کس هم حق نداشت تا ان سه هیئت خواهان حرکت در مسیر قدیم را اجبار نماید که حتما باید در مسیر جدید بروند و بالعکس کسی حق نداشت که اکثریت هیئت ها را که خواهان حرکت در مسیر جدید بودند را مجبور به حرکت در مسیر قبلی نمایند .

·        از بعد فرهنگ سازی برای اصلاح مسیر و مصوبات انجام شده چه اقداماتی صورت گرفت ؟

در بعد فرهنگ سازی پیش بینی اول ما این بود که حالا که هیئت ها توجیه شده اند خیلی از مشکلات ما هم مرتفع مي گردد . البته ما از ظرفیت منبرها هم استفاده نمودیم و شاید در حدود 45 دقیقه  الی 1 ساعت در این خصوص در طول ایام 10 روز در حسینیه اعظم صحبت شد تا مردم توجیه شوند . بروشوری هم تهیه کردیم که خود حجت الاسلام بارانی هم آن را تایید نمودند که در 1000 نسخه در سطح شهر و حسینیه اعظم و نماز جمعه و در مسیرهای دسته روی توزیع شد . بنر هایی هم برای اطلاع از مسیرهای جدید در شهر نصب شد .

·        با این اوصاف چگونه شد که برای حرکت هیئت های عزاداری در مسیرها درگیری پیش آمد ؟

اکثریت مردم  مصوبات صورت گرفته را پذیرفته و قبول داشتند اما یک عده ای این مصوبات را نپذیرفته و به بهانه مخالفت با تعیین مسیر جدید با یک اقدام کاملا غیر قانونی جلوی عزاداران حسینی را سد کردند . 

 در روز هفتم محرم که اتفاق اصلی در آن روز بود عده ای آمدند و دو ماشین را در مسیر جدید گذاشتند که هیئت ها از ان مسیر رد نشوند . شاید اینها می دانستند که هیچ اجباری نیست که هیئت ها در کدام مسیر حرکت کنند اما اینها آمدند و  جلوی عزاداران حسینی را سد کرده و با زور و اجبار سعی داشتند علم و پرچم و دستگاه صوتی هیئت ها را به سمت مسیرهای قبلی ببرند و در این میان یکی دو هیئت که مصوبات مسیر جدید را امضا کرده بودند نتوانستند این فشار را تحمل کنند و تن به خواسته این افراد که منتسب به هیچ کدام از هیئت های عزاداری نبودند دادند. اما دیگر هیئت ها بر زور این عده از افراد غالب شده و در همان مسیرهای جدید مورد توافق حرکت کردند .

·        چطور شد که این درگیری و حرمت شکنی در روزهای بعد هم ادامه یافت ؟

البته نبايد اين موضوع بدينگونه طرح شود. درگيري بدان معنا اتفاق نيفتاد. بلكه فشارهايي بود تا هياتي در مسير جديد حركت نكند. مثلا در روز هشتم محرم نیروی انتظامی در ابتداي مسير جديد مستقر بود و از هیئت ها می پرسید که از کدام مسیر می خواهند حرکت کنند و با توجه به تصمیم هیئت ها،  سعی می کردند مسیر را برایشان باز نگه دارند اما در این میان باز هم تعدادی از افراد که در روز گذشته هم نقش داشتند آمده بودند و اگر هیئتی می خواست از خیابان و مسیر جدید برود باز هم سعی می کردند با کشیدن علم و پرچم، آنها را به مسیرهای قبلی هدایت کنند در حالی که کاملا برایشان روشن شده بود که کسی قرار نیست هیئتی را مجبور کند که از کدام مسیر برود و هر هیئتی  باید مسیري را که خودش تعیین کرده بود می رفت اين اتفاق در بعدازظهر روز تاسوعا نیز رخ داد و دوباره آن عده نقش آفرین آمدند و ناامنی کردند تا هیچ هیئتی در مسیر جدید نرود .

·        آیا نیروی انتظامی نباید جلوی چنین افرادی را می گرفت و با آنها برخورد می کرد ؟

در آن فضای پیش آمده  اگر نیروی انتظامی اقدام سختی انجام می داد باز کسانی بودند که سوء استفاده کرده و فضای عزاداری را بیش از پیش ملتهب کنند و این التهاب هم تا اخر عزاداری ادامه   می یافت و بالاخره حیثیت عزاداری و حیثیت مردمی که عاشقانه برای امام حسین (ع) عزاداری می کردند خدشه دار می شد . خوب حداقل انتظار همه چه موافقان تغییر مسیر و چه مخالفان تغییر مسیر هم این بود که با این افراد برخورد شود و با آنها صحبت شود . نیروی انتظامی هم با متانت و هوشیاری کسانی را که ایجاد ناامنی می کردند را تعدیل می کرد و با آنها صحبت می نمود منتها اگر ابزار شدیدتری را به کار می برد شاید ماجرا به این خوبی که جمع شده بود جمع نمی شد که  در این بین هیچ زد و خورد و درگیری فیزیکی  و مسئله دستگیری و بازداشتی رخ نداد .

·        آیا در پس این اقدامات انگیزه و هدف خاصی نهفته بود ؟ 

یک عده ای که تعصب خاص و بی مبنایی بر مسير عزاداري داشتند چنین حرکاتی را به وجود آوردند . البته تعداد این افراد کم بود. نتيجه کاری که اینها کرده بودند این بود که حرمت عزاداری امام حسین (ع) را شکستند و به عزاداران توهین کردند اما در اصل، هدف و انگیزه آنها حرمت شکنی نبود بلکه به خاطر اینکه به مصوبات شورای فرهنگ عمومی دقت نکردند و به خواست اکثریت مردم نیز تن ندادند و احساسات خود را بي جهت دخالت داده و هزينه نمودند، باعث شد که در این خصوص نقش آفرینی داشته باشند و نتیجه کارشان هم حرمت شکنی شود .

·        نقش اعضای هیئت ها در این میان چگونه بود آیا نقش آفرینان ماجرا همین ها بودند ؟

نکته حائز اهمیت  این ماجرا این است که مسئولین هیئت ها و عزاداران هرگز در این درگیری و ناامنی نقشی نداشتند .  نقش آفرینان اصلا منتسب به هیچ کدام از هیئت ها نبودند . همه هیئت ها محترم هستند و همه هم سعی می کردند همکاری های لازم را با ما داشته باشند و نیروی انتظامی هم با آنها همکاری لازم را انجام می داد و هر دو مسیر را برای آنها باز نگه می داشت . آن هیئت هایی هم که از اول اعلام کرده بودند که در مسیر های جدید نمی ایند هم انسان هاي کاملا محترمی هستند و اگر کسی این هیئت ها را منتسب به حرمت شکنان بکند ظلم بزرگی در حقشان کرده و قطعا خود هیئت ها هم از این مسئله زجر می کشیدند و خون دل می خوردند و برایشان جای سوال بود که  چرا چنین اتفاقی افتاده و چرا بعضی  به بهانه مخالفت با اصلاح مسیر شان عزاداری و حرمت امام حسین (ع) را اینگونه شکستند . تا جایی هم که بنده با خود عزاداران و کسانی که در مسیرهای قبلی حرکت کرده بودند صحبت می کردم خودشان نگران بودند و اقدامات این افراد را که به خودشان حق می دادند مسیر را بر عزاداران حسینی ببندند، محكوم مي كردند.

·        پس  این تعداد افراد چه کسانی بودند که هیچ انتسابی به هیئت ها نداشتند اما سرخود چنین اقدامات اجبارگرایانه ای را نسبت به هیئت ها انجام دادند ؟

یک عده ای که فکر می کردند با تغییر دادن مسیر دسته روی  کار اشتباهی  دارد صورت می گیرد به خودشان حق می دادند که بیایند و با اقدام غیر قانونی و غیر شرعی جلوی عزاداران حسینی را بگیرند البته در این بین یک سري هم نادانسته تحریک شدند و بر این امر دامن زدند . در حقیقت اینها را باید به 3 دسته تقسیم کرد .

دسته اول کسانی بودند که شاید دستجات عزاداری سالهای گذشته از کوچه آنها عبور می کرد و بر همین مبنا شاید احساس می کردند که با تغییر مسیر چنین توفیقی از آنها سلب می شود و حالا شاید خوب هم توجیه نشده بودند و به خودشان اجازه می دادند که چنین اقدامی را انجام دهند .

دسته دوم هم در واقع تحریک شدگانی بودند که شاید اصلا از ماجرا خبر نداشتند و گمان می کردند که دارد چه اتفاق عجیبی می افتد و شاید با این ذهنیت که دارند عزاداری امام حسین (ع) را تعطیل می کنند و در مقابل مردم می ایستند چنین کاری را انجام دادند در حالی که پیشنهاد تغییر مسیر از خود مردم و هیئت ها بود و تصویب و اجرای آن هم از خود مردم و هیئت ها بود و ما فقط مسیرهای قانونی اش را هموار کردیم .

دسته سوم هم شاید کسانی بودند که از ماهیت ماجرا خبر داشتند اما با ذهنیت اینکه مشکل و درگیری پیش نیاید کسانی  که راه را سد کرده بودند را تقویت نمودند به این بهانه که اگر ما مسیر جدید را باز نمائیم که دستجات از مسیر جدید بروند بعضی ها ممکن است سرو صدا و درگیری بیشتر ایجاد نمایند و با همین بهانه عدم ایجاد درگیری بر درگیری پیش آمده دامن زدند .

·        آيا فكر نمي كنيد اگر از مدت ها قبل اين طرح مطرح مي شد و فرهنگ سازي صورت مي گرفت، مي شد اين تغيير را بهتر مديريت كرد؟

قصد ندارم ديدگاه شما را رد كنم اما بايد بدين نكته توجه داشت كه در همين مدت حدود 10 روز فضاسازي سنگيني عليه اين طرح از سوي برخي افراد مطرح شد، آخرين شايعه اي كه بنده شنيدم اين بود كه طراحان اين ماجرا مي خواهند نخل را به موزه بسپارند و نخل جديدي را براي عزاداري تهيه كنند! احساس بنده اين است كه در فرض مذكور فرصت بيشتري به وجود مي آمد تا برخي غوغاسالاران آنچنان فضاسازي امنيتي و سياسي به راه بيندازند تا به طور كلي پرونده اين اصلاح بسته شود.

·        ارزيابي شما از اجراي اين اصلاح مسير چيست؟

به نظر بنده طرح به خوبي اجرا شد. و زيبايي و شكوه ناشي از حركت در مسير جديد براي همگان نمايان گرديد. برخي هيات ها نيز ملاحظاتي داشتند كه امسال نتوانستند در مسير جديد حركت كنند كه ان شاو ا... در سال آينده با دستجات ديگر همكاري خواهند نمود.

·        در پايان اگر نكته خاصي مانده بيان فرماييد؟

ضرورت دارد از هيات هاي محترمي كه عاشقانه و عارفانه به عزاداري پرداختند و با خويشتنداري در برابر كساني كه با زياده خواهي سعي در اجبار دستجات براي عبور از مسيرهاي قبلي داشتند، موجبات وفاق و همدلي بيشتر بين مردم را فراهم نمودند و به رغم صدماتي كه به آنها وارد شد، نگذاشتند برخي براي عزاداري حاشيه سازي نمايند تشكر و قدراني نمايم.

 

 

Tags: در, از, به, با, ها, که, این, شد, می, را, هیئت, هم, بود, مسیر, عزاداری

Share:Ask!BlinkBits!Blinklist!Blogmarks!BlogRolling!Cannotea!Del.icio.us!Digg!Diigo!DZone!Free and Open Source Software NewsFacebook!Fark!Faves!FeedMeLinks!Furl! GodSurfer!Google!linkaGoGo!Live!Ma.gnolia!Maple!Mister-Wong!Mixx!MyLinkVault!MySpace!Netscape!Netvouz!Newsvine!RawSugar!Reddit!ShoutWire!Simpy!Slashdot!Smarking!
Spurl!Squidoo!StumbleUpon!Swik!Tailrank!Technorati!Wists!

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن