You are here

سنگسر.آی آر

نخستین و پربازدیدکننده ترین سایت شهرستان مهدیشهر

شنبه, 30 دی 1396

مصاحبه با مهندس حسین بیدقی پژوهشگر موفق دانشگاه امیرکبیر

ایمیل پرینت PDF
 
     
 

 

 مشاهیر دیروز، نام آوران امروز

 

 مهدیشهر از دیرباز در عرصه علم و تحقیق برای مجامع علمی داخلی نامی آشنا بوده و توانسته است چهره های شاخصی را معرفی کند. یکی از نام آوران امروز مهدیشهر جوانی است خوش آتیه و با پشتکار به نام آقای حسین بیدقی.

آنچه در ادامه می خوانید مختصری از مصاحبه اختصاصی خبرنگار سایت سنگسر با این مبتکر مهدیشهری است .

 

سنگسر . آی آر :   در ابتدا ضمن تشکر از قبول دعوت ما، لطفاً خود را به طور کامل معرفی نمایید

آقای بیدقی :     من هم از سایت سنگسر بابت اهمیتی که به جوانان می دهد سپاسگزارم. من حسین بیدقی متولد سال  1363 در مهدیشهر هستم. در سال 1382 در مقطع کارشناسی رشته شیمی دانشگاه سمنان مشغول به تحصیل شدم و هم اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد شیمی در دانشگاه صنعتی امیر کبیر می باشم.

سنگسر . آی آر : در مورد ماشینی که طراحی نموده اید کمی برایمان توضیح دهید. این ماشین برای شرکت در چه مسابقاتی آماده شد؟

آقای بیدقی : در سال 1385 به پیشنهاد مدیر گروه شیمی دانشگاه سمنان جناب آقای دکتر عموزاده ، کار را با یک گروه 7 نفره آغاز کردیم.  مسابقات با نام "Chemecar" در دانشگاه امیرکبیر برگزار می شد و تمام دانشگاه های دولتی و آزاد و ... می توانستند در رقابت ها شرکت نمایند.  

سنگسر . آی آر : دقیقاً موضوع مسابقه "Chemecar"  چه بود؟

 آقای بیدقی :شرکت کننده ها می بایست ماشینی را طراحی کنند که تنها با واکنش شیمیایی حرکت کند . این ماشین می بایست بتواند ظرف آبی را با وزن نامعلوم(حداکثر 500 میلی لیتر که وزن آن در روز مسابقه اعلام می شد) تا مسافت نامشخص (در روز مسابقه اعلام می شد)، حمل کند.  

سنگسر . آی آر : سوخت ماشین شما چه بود؟ آیا از قبل به کسب نتیجه خوب در مسابقات امیدوار بودید؟    

آقای بیدقی :  قرار بر این شد که با دو گروه در این مسابقات شرکت کنیم تیمی  با سیستم پیل و تیم دیگر ماشینی با سیستم انفجاری. سوختی که در ماشین انفجاری استفاده شد ترکیبی از بیکربنات سدیم و اسید سولفوریک بود. در مورد امیدوار بودن باید بگویم تا حدودی به ماشین سیستم پیل امیدوار بودیم اما در مورد ماشین انفجاری مخصوصاً با بدبیاری که داشتیم کسی خوش بین نبود. دو روز مانده به برگزاری مسابقه یکی از چرخهای ماشین انفجاری شکست و ما به زحمت توانستیم آن را تعمیر کنیم

سنگسر . آی آر :حمایت دانشگاه از حضور شما در این مسابقات چگونه بود؟ هزینه نهایی ساخت این ماشین چقدر بود؟

آقای بیدقی : شرکت ما در مسابقات "Chemecar" با هزینه شخصی صورت گرفت . طراحی و ساخت این ماشین به همراه آزمایشها و تست های قبل از مسابقه و نیز مواد اولیه (سوخت) هزینه  اندکی داشت که در بین سایر ماشینهای شرکت کننده یکی از ساده ترین، کاراترین و ارزان ترین ماشینها بود

سنگسر . آی آر :درباره نحوه برگزاری مسابقه و تعداد تیمهای شرکت کننده بفرمایید

آقای بیدقی : مسابقه در دو بخش کلی عملکرد ماشین و پوستر انجام می شد. در مورد تیمهای شرکت کننده هم همانطور که خدمتتان گفتم از تمامی دانشگاه های کشور بدون محدودیت مجاز به شرکت بودندکه در مجموع حدود 45 تیم در این مسابقات شرکت کردند

سنگسر . آی آر : ماشین شما در این دوره از مسابقات چه عملکردی از خود بر جا گذاشت؟ چه رتبه ای را کسب کردید؟

آقای بیدقی : مسابقه در دو دور؛ صبح و بعد از ظهر انجام گرفت. در روز مسابقه مسافت 22 متر و وزن آب  375 سی سی تعیین شد. در دور اول ماشین ما در 1 سانتی متری خط پایان متوقف شد که این رکوردی منحصر به فرد در دنیا بود و ما توانستیم اول شویم . البته دور اول به نوعی مسابقه آزمایشی برای ماشینها بود و رکورد ماشین ها در صبح تأثیری در جایگاه نهایی آنها نداشت و صرفاً فرصتی بود برای شرکت کننده‌ها تا از نواقص ماشین خود مطلع شوند و برای بعد از ظهر اشکالات را برطرف سازند.  در بعد از ظهر که دور دوم مسابقه برگزار می شد، متأسفانه ماشین ما به دلیل کارشکنی مسئولان مسابقات نتوانست رکورد خوب صبح را تکرار کند .در این دور ماشین دانشگاه صنعتی امیر کبیر توانست رتبه نخست را البته به ناحق کسب کند . به رغم مقررات مسابقه مبنی بر عدم استفاده از سنسور، تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بدنه ماشین خود سنسوری قرار داده بود. این موضوع باعث اعتراض بسیاری از تیمهای شرکت کننده شد اما در نهایت نتیجه ای نداشت.

سنگسر . آی آر : آیا برای مسابقات جهانی ماشین خود را عوض کردید؟ به قول معروف اسپانسری هم داشتید؟

آقای بیدقی :  باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا اسپانسر ما بود . بعد از مسابقات کشوری هم نوار ویدئویی را برای سایپا بردیم و عملکرد ما موجب تعجب و تحسین آنها شد.در مورد ماشین باید بگویم که تفاوت زیادی نکرد. بیشتر روی بدنه و بهبود شرایط کلی ماشین کار کردیم ولی سوخت تغییری نکرد

 

برای مطالعه ادامه مصاحبه بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

 

نظر راجع به این مطلب

 

.

سنگسر . آی آر :  با همان گروه قبلی کار را ادامه دادید؟ در مورد رقبای خارجی خود چه اطلاعاتی داشتید؟

آقای بیدقی : تیم کار جدی خود را از ابتدای خرداد ماه 1385 به طور شبانه روزی در مرکز علوم و فنون سمنان آغاز کرد. اعضای تیم  4 نفر شامل اینجانب و آقای سعید عبدالشاه و خانم ها سپیده کاشفی و مریم کرم الدین و به سرپرستی دکتر عموزاده  بودند . بعد از تکمیل ساخت ماشین تست های نهایی در سالن ورزشی بانک صادرات سمنان و دانشگاه سمنان انجام شد .

در مورد رقیب های جهانی هیچ اطلاعی نداشتیم. راستش نه وقتش بود نه کسی به فکرش رسید که به نحوی کسب اطلاع کند ما فقط می خواستیم که حضور خوبی در مسابقه داشته باشیم و می دانستیم که تیم های دیگر مطمئناً با امکانات بهتری نسبت به ما شرکت می کنند

سنگسر . آی آر : از نظر قوانین شرکت در مسابقه، ماشینها می بایست چه مشخصاتی در مسابقات جهانی داشته باشند؟

آقای بیدقی : ماشین می بایست در جعبه ای با ابعاد 18×30×40 جای بگیرد. در مسابقات جهانی هم همانند مسابقات داخلی مسافت مسابقه و وزن آب تا صبح روز مسابقه نامشخص بود و حتی در مورد جنس زمین هم تا یک هفته قبل از شروع مسابقات اطلاعی نداشتیم

سنگسر . آی آر : جنس زمین هم مگر برای ماشین مهم بود؟

آقای بیدقی :  بله مخصوصاً ماشین ما با طراحی ویژه ای که داشت به اصطکاک زمین بسیار حساس بود. تا قبل از اعلام کمیته برگزاری ما تست ها را در سالن با کفپوش معمولی انجام می دادیم اما یک هفته قبل از مسابقات طی ایمیلی به ما خبر دادند که جنس زمین، سیمان صاف است و ما فرصت کمی برای تکرار تست ها در شرایط جدید داشتیم

سنگسر . آی آر : محل برگزاری مسابقات جهانی کجا بود؟

آقای بیدقی : این مسابقات همزمان با افتتاحیه یازدهمین  سمینار بین المللی مهندسی شیمی در مالزی برگزار می شد و 37 تیم از سراسر جهان در آن شرکت داشتند. سال 1385 دومین سال شرکت ایران در مسابقات جهانی بود که در نهایت توانستیم در این مسابقات رتبه پنجم را کسب کنیم و بالاتر از تیم های از قبیل  آمریکا  قرار بگیریم

سنگسر . آی آر : کمی هم در مورد مشکلات بفرمایید، آیا مشکلی خاصی داشتید؟

آقای بیدقی : غیر از مسائل مربوط به نوع زمین مسابقه ,  گمرک فرودگاه اسید را از ما گرفت. اسید سولفوریک از مواد اولیه ما بود که به دلایل امنیتی گمرک اجازه عبور آن را نداد. البته ما فکر می کردیم که می توانیم اسید را به راحتی در مالزی تهیه کنیم اما این طور نشد و ما نتوانستیم اسید سولفوریک * مرک*  را تهیه کنیم و همین امر محاسبات را دچار تغییر نمود .

سنگسر . آی آر : در پایان اگر صحبت خاصی دارید، خوشحال می شویم از شما بشنویم

 آقای بیدقی : از وقتی که برای  این مصاحبه اختصاص داده اید تشکر میکنم . با وجود اینکه مدت زیادی از راه اندازی سایت سنگسر نمی گذرد اما در این مدت کوتاه هم توانسته اید جای خود را میان مهدیشهری ها باز کنید.  امیدوارم با در اختیار قرار دادن امکانات بیشتر، زمینه رشد و پیشرفت جوانان و به خصوص دانشجویان مهدیشهری  فراهم شود زیرا ما جوانان بسیار مستعدی داریم که فقط با کمی حمایت می توانند نام ایران را در هر میدانی بلند آوازه کنند.     لازم می دانم تشکری از تمام کسانی که در این مسابقات حامی تیم ما بودند من جمله باشگاه فرهنگی ورزشی سایپا و شخص جناب آقای مهندس قلعه بانی ,   مسئولین محترم بانک صادرات سمنان ,   کمیته استعدادهای درخشان دانشگاه سمنان داشته باشم و همچنین تشکر ویژه ای از جناب آقای ادب ریاست محترم مرکز علوم و فنون سمنان دارم که در این مدت با تلاش های شبانه روزی خود نقش اساسی در موفقیت ما ایفا نمودند . در پایان جا دارد از زحمات و پشتیباتی های خانواده عزیزم قدردانی نمایم .

 

نظر راجع به این مطلب

 
 
Tags: در, از, به, با, که, این, سنگسر, می, را, شرکت, دانشگاه, مسابقه, آقای, بیدقی, ماشین

Share:Ask!BlinkBits!Blinklist!Blogmarks!BlogRolling!Cannotea!Del.icio.us!Digg!Diigo!DZone!Free and Open Source Software NewsFacebook!Fark!Faves!FeedMeLinks!Furl! GodSurfer!Google!linkaGoGo!Live!Ma.gnolia!Maple!Mister-Wong!Mixx!MyLinkVault!MySpace!Netscape!Netvouz!Newsvine!RawSugar!Reddit!ShoutWire!Simpy!Slashdot!Smarking!
Spurl!Squidoo!StumbleUpon!Swik!Tailrank!Technorati!Wists!

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن